10.11.06

ÀREES METROPOLITANES


Un Àrea Metropolitana és un territori superior al terme municipal d’una gran ciutat, i que normalment inclou diversos municipis, que té per finalitat posar en marxa serveis públics que exigeixen una planificació sobre un territori més extens. La forta concentració urbana de moltes grans ciutats provoca que estes cresquen en extensió fins arribar, sovint, a municipis veïns, i això exigeix una planificació urbanística, d’accessos, transport, sanitat, educació, etc. que englobe tots els municipis afectats.
Al nostre País existeixen vàries d’estes Àrees: si més no, la de València, les planes de Castelló, la d’Alacant i la d’Elx. Quin territori en concret conforma cadascuna d’estes Àrees Metropolitanes, és encara motiu de discussió entre els entesos, cosa gens estranya si reparem que vivim en un país que no té, encara, Llei de Comarcalització.
Normalment, estes Àrees requereixen la creació d’un organisme amb representativitat política, competència administrativa i mitjans econòmics suficients per tal de poder decidir sobre les actuacions públiques d’esta àmplia zona. Però ací al nostre país, el PP no va tindre cap pudor en carregar-se l’òrgan polític de l’Àrea Metropolitana de València i les altres no tenen reconeixement oficial.
Si pensem una mica, ens adonarem que el treball conjunt de totes les institucions públiques implicades, coordinades políticament, comptant amb els milers i milers de persones que treballen, pensen, creen, en eixa zona, amb un bon programa d’actuacions, ben planificades, crea sinèrgies importants, qualitat en els serveis i cohesió social. No obstant tots els efectes beneficiosos que pot tindre articular estes zones, els nostre govern no impulsa este tipus de polítiques no siga que a l'unir-se els nostres representants municipals es facen més reivindicatius. I això al PP no li interessa; ens vol dòcils i poc protestons.
Des del BLOC volem donar-los tota la importància que es mereixen estes Àrees Metropolitanes i creiem una necessitat la coordinació, tant orgànica com de propostes polítiques. Per això, impulsem la redacció de programes d’actuació conjunts.
El dimecres passat, Enric Carbonell, secretari d’Àrees Metropolitanes i jo mateixa, vam estar a El Campello reunits amb la nostra gent de l’Alacantí, Baix Vinalopó i Valls del Vinalopó per tal d’articular estes propostes. Va ser només la primera de les reunions, que continuaran la setmana que ve a Castelló i la següent a València.
A les eleccions del 2007, probablement el BLOC serà l’únic partit polític que incloga en el seus programes electorals per al País Valencià, una proposta coherent per a estes Àrees Metropolitanes. I si podem dur-la a la pràctica, això repercutirà, per a be, en la qualitat de vida de les persones.

3 comentaris:

Nomdedéu ha dit...

Fa un parell d'anys, si la memòria no em falla, va ser quan s'aprovà la llei d'Àrees Metropolitanes. A l'Ajuntament de Castelló, vaig tindre l'honor de defensar una moció del BLOC on reclamàvem que la llei tinguera present la realitat metropolitana de les Planes. Sense gaire èxit, per cert.
Alberto Fabra, alcalde hui i regidor d'urbanisme aleshores, em contestà que Castelló no tenia suficient entitat per parlar d'àrea metropolitana.
Uns mesos després, i a conseqüència de la l'eixida pactada de l'anterior alcalde, Alberto Fabra va ser investit.
En el ple d'investidura en el que vaig intervindre com portaveu nacionalista, vaig afirmar que era el moment d'alguns canvis. Que havíem d'assumir el repte de ser capital de comarca, i de l'àrea d'influència. Que amb respecte per les ciutats veïnes havíem d'assumir el lideratge i ser "primus inter pares." Que Castelló havia de passar de ser una ciutat que es fa gran, a ser la gran ciutat que totes i tots volem. També li vaig dir que una gran ciutat, demana un gran alcalde, i que per això jo votaria a Antoni Porcar i no a ell.
No ho dic jo, que semblaria prepotent, ho han recordat els mitjans de comunicació, mai abans d'aquell dia s'havia parlat del concepte de Capitalitat. Ara, Alberto Fabra, se n'ompli la boca. Capitalitat amunt, capitalitat avall. Però tot es queda en retòrica vàcua.
El tramvia és un exemple clar. Som l'única gran àrea metropolitana que no en tindrà si continua governant el PP. Ací tindrem el TVR-CS que és una mena de bus guiat. És el nescafé dels que no tenen dret a un bon café. Al Conseller se li va escapar l'altre dia que havia estat l'alcalde de Castelló qui havia triat eixe model en lloc del tramvia. Greu! Molt greu! I no només perquè no és bo per Castelló, sinó perquè estem parlant d'una solució metropolitana als problemes de transit, i l'alcalde de Castelló, no pot triar sense escoltar l'opinió dels altres municipis afectats.
Hi ha moltes raons per estar satisfet de militar al BLOC, però ara vull subratllar el fet que som els únics que mantenim un discurs coherent poble a poble. A Benicàssim, Orpesa i Castelló diem el mateix sobre la N-340, els altres partits no. A Vila-real, Almassora i Castelló diem el mateix sobre el monòlit del Pont Nou, els altres partits no. A Almassora i Castelló diem el mateix sobre la necessitat d'harmonitzar el creixement urbà i industrial al voltant del Serrallo, els altres partits no. Les dues planes juntes diem el mateix sobre la necessitat d'un tramvia, els altres partits no.
Eixa coherència hauíra de ser una garantia pels nostres electors. La reunió de la setmana vinent sobre l'àrea metropolitana de les planes serà un èxit.
És una necessitat històrica, i si se'm permet, afegiré una cita d'un visionari. Vicente Gimeno Michavila quan comenta al seu llibre la feta del 9 de març acaba de la seguent manera, referint-se a Castelló Almassora i Vila-real.
"Unioles ayer el común peligro de un fuerte invasor; debe unirles hoy la comunidad de intereses agricolas i comerciales, base del progreso i bienestar de sus habitantes.
La construcción de una gran avenida que las enlace, con el impulso de un tranvia electrico, que convierta en una gran urbe a las tres poblaciones vecinas..."
El llibre va ser escrit l'any 1926.

Nomdedéu ha dit...

Fa un parell d'anys, si la memòria no em falla, va ser quan s'aprovà la llei d'Àrees Metropolitanes. A l'Ajuntament de Castelló, vaig tindre l'honor de defensar una moció del BLOC on reclamàvem que la llei tinguera present la realitat metropolitana de les Planes. Sense gaire èxit, per cert.
Alberto Fabra, alcalde hui i regidor d'urbanisme aleshores, em contestà que Castelló no tenia suficient entitat per parlar d'àrea metropolitana.
Uns mesos després, i a conseqüència de la l'eixida pactada de l'anterior alcalde, Alberto Fabra va ser investit.
En el ple d'investidura en el que vaig intervindre com portaveu nacionalista, vaig afirmar que era el moment d'alguns canvis. Que havíem d'assumir el repte de ser capitat de comarca, i de l'àrea d'influència. Que amb respecte per les ciutats veïnes havíem d'assumir el lideratge i ser "primus inter pares." Que que Castelló havia de passar de ser una ciutat que es fa gran, a ser la gran ciutat que totes i tots volem. També li vaig dir que una gran ciutat, demana un gran alcalde, i que per això jo votaria a Antoni Porcar i no a ell.
No ho dic jo, que semblaria prepotent, ho han recordat els mitjans de comunicació, mai abans d'aquell dia s'havia parlat del concepte de Capitalitat. Ara, Alberto Fabra, se n'ompli la boca. Capitalitat amunt, capitalitat avall. Però tot es queda en retòrica vàcua.
El tramvia és un exemple clar. Som l'única gran àrea metropolitana que no en tindrà si continua governant el PP. Ací tindrem el TVR-CS que és una mena de bus guiat. És el nescafé dels que no tenen dret a un bon café. Al Conseller se li va escapar l'altre dia que havia estat l'alcalde de Castelló qui havia triat eixe model en lloc del tramvia. Greu! Molt greu! I no només perquè no és bo per Castelló, sinó perquè estem parlant d'una solució metropolitana als problemes de transit, i l'alcalde de Castelló, no pot triar sense escoltar l'opinió dels altres municipis afectats.
Hi ha moltes raons per estar satisfet de militar al BLOC, però ara vull subratllar el fet que som els únics que mantenim un discurs coherent poble a poble. A Benicàssim, Orpesa i Castelló diem el mateix sobre la N-340, els altres partits no. A Vila-real, Almassora i Castelló diem el mateix sobre el monòlit del Pont Nou, els altres partits no. A Almassora i Castelló diem el mateix sobre la necessitat d'harmonitzar el creixement urbà i industrial al voltant del Serrallo, els altres partits no. Les dues planes juntes diem el mateix sobre la necessitat d'un tramvia, els altres partits no.
Eixa coherència hauíra de ser una garantia pels nostres electors. La reunió de la setmana vinent sobre l'àrea metropolitana de les planes serà un èxit.
És una necessitat històrica, i si se'm permet, afegiré una cita d'un visionari. Vicente Gimeno Michavila quan comenta al seu llibre la feta del 9 de març acaba de la seguent manera, referint-se a Castelló Almassora i Vila-real.
"Unioles ayer el común peligro de un fuerte invasor; debe unirles hoy la comunidad de intereses agricolas i comerciales, base del progreso i bienestar de sus habitantes.
La construcción de una gran avenida que las enlace, con el impulso de un tranvia electrico, que convierta en una gran urbe a las tres poblaciones vecinas..."

Nomdedéu ha dit...

Perdó. El text és de 1926!