8.12.07

SUSPENS

En l’any 2000, 30 països van començar a comparar el que sabien els seus alumnes de 15 anys. El terratrèmol va arribar l’any següent, amb els resultats del primer Informe PISA (inicials en anglés de Programa Internacional d’Avaluació d’Estudiants) de la OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic). Des d’aleshores, l’enorme interés despertat per este informe (en 2006 han participat 57 països) i la influència que té en l’opinió pública i en els governs, no ha deixat de créixer.
La primera dada freda de l’informe PISA 2006 que s’ha fet públic esta mateixa setmana, és que Espanya és el país que més ha baixat el seu nivell de lectura respecte a informes anteriors, en concret 20 punts, el que la deixa en el lloc 35 dels 57 països analitzats. Tampoc s’avança ni en matemàtiques ni en ciències on es situa en 480 punts en el primer cas ( la mitjana a l’OCDE està en 484 punts) i en 488 punts en el segon ( la mitjana és de 491).
Els informes PISA asseguren que el context socioeconòmic de l’alumne és el que més condiciona els seus resultats, però també demostren que els millors sistemes educatius aconsegueixen atenuar eixos factors i augmentar la mitjana.
També el professorat és part de l’èxit o fracàs dels estudiants, així com la inversió que es fa en educació. Encara que en els últims anys ha millorat un poc, la inversió pública espanyola en educació segueix per baix de la mitjana de l’OCDE, amb un 4,3% front a un 5,4%.; els experts asseguren que tan important és la quantitat que s’inverteix que com i en què s’inverteix.
Davant de tot açò, hauríem de preguntar-nos si el que s’ensenya és allò adequat, si els docents disposen de la capacitació, les condicions i els incentius idonis per tal de fer les coses be, si la inversió en educació és suficient... El que està clar és que d’entre les deu Comunitats Autònomes de l’Estat Espanyol estudiades ( entre les quals no està la Comunitat Valenciana), les que millors resultats obtenen són aquelles que inverteixen més en educació
Si els països més avançats són aquells que més es preocupen per l’educació i la formació dels seus joves, queda clar que l’Estat espanyol suspén en esta matèria. Una pena.

1 comentari:

Soca ha dit...

Estimada Pepa,
és evident que el tema de l'educació deu estar sempre en l'agenda política. I més en la del Bloc.
Però amb imaginació per no repetir errades habituals dels dos grans.